Een SEO specialist inhuren: zin of onzin?

Een SEO specialist inhuren: zin of onzin?

Een SEO specialist inhuren: zin of onzin?

 

Iedereen die zaken doet op internet, of zijn website serieus neemt, heeft wel van SEO gehoord. SEO betekent Search Engine Optimization, of in het Nederlands zoekmachine optimalisatie. Wil je optimaal profijt van je website of webshop hebben, dan is het goed om je in deze materie te verdiepen. Of, je schakelt iemand met kennis van zaken in: Een SEO specialist.

 

SEO is meer dan zoekwoorden alleen

 

Om de internetbezoeker zo goed mogelijk van dienst te zijn is Google continue bezig om haar algoritme aan te passen. Dat maakt het voor webshop en website bezitters steeds lastiger om hoog in de zoekresultaten te verschijnen. Vroeger was dat veel eenvoudiger. Toen was het slechts een kwestie van de juiste zoekwoorden gebruiken.

 

Google houdt haar algoritme strikt geheim. Natuurlijk is bij de online marketeers wel in grote lijnen bekend waar het om draait, maar het fijne weten zij er ook niet van. Er is een goede reden voor al die geheimzinnigheid en dat ben jij, de internetbezoeker. Google stelt namelijk dat wanneer een website of webshop optimaal is, dus goed werkt, snel laadt en precies die informatie biedt waarnaar gezocht wordt, je vanzelf hoog in de ranking verschijnt.

 

SEO expert overbodig?

 

Niet nodig dus, een SEO specialist, zou je denken. Inderdaad, ideaal gezien niet. Je doet gewoon je best. Besteedt voldoende tijd en aandacht aan je website of webshop en dan komt het vanzelf goed. Helaas werkt het allemaal niet zo. De concurrentie ligt immers altijd op de loer. Als jij dus niet meedoet aan de SEO-hype, mis je de spreekwoordelijke boot, staan jouw concurrenten hoger in de zoekresultaten dan jij en gaan er met jouw potentiële klanten vandoor. Zo komt het dat een goede SEO specialist altijd voldoende werk heeft.

 

Wat doet een goede SEO specialist?

 

Een goede SEO specialist gaat van a tot z bekijken wat er aan jouw website of webshop verbeterd kan worden. Optimaliseren, dus! Daarvoor maakt hij of zij gebruik van alle daarvoor beschikbare tools. We geven je een voorbeeld van de doorsnee werkzaamheden van een SEO specialist:

 

  • Het verbeteren van je positie in de zoekmachines door:
    • Technische verbeteringen voor te stellen;
    • Linkbuilding;
    • Bijdragen aan goede, relevante content.
  • Het zoekgedrag van je doelgroep analyseren en zoekwoordrapportages maken;
  • Op basis van de zoekwoordanalyses goede content schrijven;
  • Bestaande Google AdWords campagnes onder de loep nemen of nieuwe organiseren;
  • Het meten, monitoren en analyseren van de resultaten van online campagnes en deze indien nodig aanpassen;
  • De gebruiksvriendelijkheid van je website of webshop analyseren en waar nodig optimaliseren;
  • De trends en ontwikkelingen volgen op het gebied van SEO en online marketing en deze vertalen naar te nemen acties voor de ondernemer;
  • Opgedane kennis en ervaring op het gebied van SEO proactief delen.

 

Organisch bezoek, bouncerate conversie, en ROI

 

De SEO specialist gaat er dus voor zorgen dat je meer organisch bezoek gaat krijgen. Organisch bezoek zijn bezoekers die jou via de zoekmachines zelf vinden. Dus niet via een advertentie of link. 

 

Vervolgens wordt de bouncerate omlaag gebracht. Uit de analyse van de SEO expert valt namelijk af te leiden waar iemand op jouw site of webshop naar kijkt, hoe lang hij of zij kijkt en wanneer deze bezoeker weer vertrekt. Door slim te schakelen, door bijvoorbeeld de geboden informatie of de zoekwoorden waarop zij binnenkomen te veranderen, kan de bouncerate verlaagd worden.

 

Met een lagere bouncerate, kan je vervolgens werken aan de conversie. Conversie wil zeggen dat een bezoeker klant wordt. 

 

Tenslotte is er nog de ROI, wat Return On Investment betekent. Gekeken wordt of de investering die jij hebt gedaan, je uiteindelijk financieel ook nog iets oplevert, want dat is uiteindelijk toch waarvoor je het doet.